11.8.06

Article de radio Berga

La C16 podria travessar amb un viaducte els torrents de Peguera i les Garrigues, a Cercs, i passar molt a prop de l'escola de Sant Jordi

La Generalitat estudia com a mínim tres traçats, un dels quals travessaria la Baells dos cops i foradaria el marge oriental amb un gran túnel

11/08/2006 14:01
Notícia que avança Ràdio Berga.
La Generalitat està estudiant com a mínim tres traçats per desdoblar l’Eix del Llobregat entre Berga i la zona del Far, a l’altura de Malanyeu.

Dels tres traçats, dos passen per la zona de Cercs i Sant Jordi, i un altre va per l’altra banda del pantà, però sense separar-se’n massa.
L’alternativa número 1 és la que més alarma ha generat entre els veïns que ja l’han vist, perquè encaixona els nuclis habitats del terme de Cercs entre la nova autovia de quatre carrils i l’aigua del pantà. A l’altura del lloc on acaba l’actual túnel de Cercs, la carretera se separa de l’actual, i voreja el poble per l’oest, seguint més o menys el traçat del canal industrial. Hi ha dos túnels d’uns 200 metres de llargada, i després es construeix un gran viaducte que passa per sobre del torrent de les Garrigues i del torrent de Peguera, un dels paratges naturals més destacats de Cercs, i d’on neix l’aigua de la Font Gran. El viaducte acosta la carretera fins al nucli de Sant Jordi. Entre l’escola del poble i la casa de la Mina, hi ha l’entrada a un túnel de més d’un quilòmetre que surt la carretera actual, a la zona de les gasolineres Petromiralles, molt a prop de La Rodonella. A l’altura de la central tèrmica, els tres traçats es tornen a unir.
El segon traçat és una opció intermitja. La carretera no passa per l’oest de Cercs i Sant Jordi, sinó entre els nuclis poblats i l’embassament de la Baells. Passa més o menys pel mateix lloc que la carretera actual, però va més recta. Elimina revolts, i escurça molt el traçat a través de dos túnels i un viaducte, que passaria per sobre d’un queixal d’aigua de la Baells. Passa molt a prop del nucli del Puig, al terme municipal de Cercs, i també força a prop del centre del poble.

I l’alternativa número 3 és molt diferent de les anteriors, perquè travessa el pantà de la Baells, i avança pel marge est. Com l’anterior, surt de Berga fins a la zona del Puig, a Cercs, i allà, travessa l’embassament per primer cop. La carretera queda molt a prop de les aigües, per la banda de Vilada, i no se separa de l’embassament. Passa gairebé invisible, perquè s’amaga per un túnel que es forada a les costes de la Nou. A l’altura de la Rodonella, però a l’altra banda del pantà, la carretera torna a sortir a la superfície, i torna a travessar les aigües, per tornar a posar-se al marge oest, a l’altura de la tèrmica.