2.8.06

m a n i f e s t !

Des de fa més d’un segle, el municipi de Cercs ve patint les múltiples conseqüències derivades del desenvolupament industrial del nostre país: mines de carbó, fàbriques de ciment, centrals termoelèctriques, grans línies d’alta tensió, l’anegament dels pobles de Sant Salvador i La Baells víctimes de la construcció del pantà, la desaparició del tren...


La industrialització dels segles XIX i XX va provocar la pràctica desaparició de tot un sistema de vida rural, agrícola i ramadera. La desindustrialització de les últimes dècades ha portat nous problemes, però ha obert el camí per a la reorientació de la vida econòmica cap al turisme.


Des de fa anys, es parla del desdoblament de la via entre Berga i el túnel del Cadí. Els rumors sobre el nou traçat de la C-16 ens provoquen malestar i una greu preocupació.


- Fer passar una carretera de 4 carrils pel mig de l’espai natural dels torrents de Peguera i les Garrigues, destruïnt tota la seva bellesa natural, els seus ecosistemes, i el seu caràcter de zona d’esbarjo, de caça i boletaire ens sembla una barbaritat.


- La construcció de grans viaductes i d’un túnel sota el poble de Sant Jordi, amb el trànsit de maquinària pesada pel mig del nucli urbà que comportaria, al costat de l’escola dels nostres fills i filles; les molèsties acústiques, visuals i de contaminació, ens semblen un despropòsit més.


- Creiem que els pobles del municipi de Cercs ja han pagat un preu massa alt com per tornar a patir un nou greuge d’aquesta magnitud.


Per tot això:


1 – Defensem el dret de projectar un nou traçat de la E-9/C-16 que respecti el nostre entorn i la nostra qualitat de vida.


2- Demanem transparència a l’hora de decidir un projecte com aquest, que hipoteca el futur dels nostres fills.


3- Volem saber perquè no es dóna prioritat al traçat alternatiu que passa per l’altra banda de l’embassament.


4- Volem respostes sobre l’impacte de la construcció de la carretera en la qualitat de vida al nostre municipi i en el nostre patrimoni cultural, natural i paisatgístic.


5- Advertim que, si un estalvi econòmic implica tantes conseqüències negatives a llarg termini, el cost real de l’obra esdevindrà molt més alt.
La prova de la qualitat ambiental d’un poble val més que els diners d’un pressupost!